“De twaalfde man”

Ondanks dat een voetbalwedstrijd gespeeld wrodt met elf tegen elf spelers, wordt met enige regelmaat gesproken over "de twaalfde man". Met deze term worden supporters bedoeld die met hun steun aan hun favoriete club als het ware de twaalfde man spelen. "De twaalfde man" is bij een wedstrijd nadrukkelijk aanwezig met sjaals, vlaggen, spandoeken en andere fan uitingen. Daarnaast moedigen de fans hun favoriete team met gezang aan en proberen ze met spreekkoren en andere geluiden de tegenstander te imponeren en de beslissingen van de scheidsrechter te beïnvloeden. 

De Texas A&M University beweert dat de term “de twaalfde man” in 1922 door hen is ontstaan. De toenmalige coach van het American Footballteam van A&M University zat wat krap in zijn personele bezetting. Hij vroeg daarom een ex-American Footballspeler uit het publiek om wisselspeler te willen zijn. Deze man ging hiermee akkoord en stond met dit gebaar symbool voor de bereidheid om altijd voor je favoriete club in actie te komen. Om aan dit moment te herinneren is later een standbeeld van deze twaalfde man opgericht. Het standbeeld kreeg de naam “12th Man”.

Omdat er vaak een wisselwerking is tussen wat er op het veld gebeurt en wat er op de tribunes gebeurt, kiezen steeds meer voetbalclubs er voor om rugnummer 12 niet meer te gebruiken, maar dit nummer aan hun fans te gunnen als een soort dankgebaar voor de onmisbare steun. Een aantal clubs die dit gedaan hebben, zijn onder andere Feyenoord, PSV, Werder Bremen, Lazio Roma, FC Bayern München, RSC Anderlecht, CSKA Moskou en Rode Ster Belgrado.

Sommige clubs gaan nog een stapje verder. Een mooi voorbeeld daarvan is Werder Bremen. Wanneer in het Weserstadion de spelersopstelling van het eigen team wordt omgeroepen, galmt na de laatste spelersnaam door boxen: “und die Nummer 12, das sind…”, waarna ruim 42.000 fanatieke Bremen supporters scanderen: “WIR!!!”.

Als sponsor van UEFA Champions League  heeft Mastercard aan sportpsychologen gevraagd onderzoek te doen naar “het twaalfde man effect”. Gebleken is dat voetbalsupporters een positief effect kunnen hebben op de prestaties van hun favoriete elftal. Het effect kan zelfs dusdanig groot zijn dat het lijkt of er een twaalfde man meespeelt.

Sportpsycholoog Bradley Busch heeft het onderzoek uitgewerkt. Hij geeft vijf tips hoe je een betere supporter kan worden.

  1. Verbaal aanmoedigen vanaf de zijlijn kan leiden tot 7% meer inzet op het veld, onder andere doordat de voetballers dan hun vermoeidheid vergeten. Nederlands voetbalfans behoren tot de luidruchtigste fans van Europa.
  2. Het zingen van clubliederen draagt bij aan een goede sfeer in het stadion en geven de spelers extra energie.
  3. Vlaggen, voetbalshirts, voetbalsjaals en andere optische uitingen kunnen spelers aanzetten tot 8% meer inzet.
  4. Wanneer blijdschap, trots en hoop op de gezichten van de supporters zijn af te lezen, kunnen voetballers hun sportieve prestaties met 12% verbeteren ten opzichte van een negatieve gelaatsuitdrukking.
  5. Rood en wit worden geassocieerd met verbeterde prestaties. Kortom: speelt jouw favoriete voetbalclub in een rood-wit voetbaltenue, draag dit tenue of shirt dan in het stadion.      

Over het algemeen zijn bij thuiswedstrijden meer “eigen” supporters aanwezig dan uit-supporters. Vaak wordt in zo’n situatie gesproken over het zogenaamde “thuisvoordeel”. Alle vijf tips die hierboven zijn gegeven om vanaf de tribune invloed uit te oefenen op de prestaties op het veld, komen sterker naar voren wanneer een club “thuisvoordeel” heeft. Naast het aanmoedigen van hun eigen team, kunnen fanatieke supporters ook de tegenstander flink op hun zenuwen werken, bijvoorbeeld bij het nemen van een strafschop.

Omdat uitwedstrijden moeilijker gewonnen worden dan thuiswedstrijden, worden uit-doelpunten in diverse competities, zoals de Europa League of de KNVB Beker, extra beloond bij een gelijke stand.

Kortom: fungeer ook als twaalfde man voor jouw favoriete voetbalclub en bestel vandaag nog een voetbalsjaal of voetbalvlag

© 2019 - 2020 Fanplaats | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel