De drijfveren van ultras

Ultras zijn supporter groeperingen die op een zeer fanatieke manier hun favoriete voetbalclub aanmoedigen. Ze zingen gedurende de gehele wedstrijd, enerzijds om hun eigen team aan te moedigen en anderzijds met de bedoeling om de tegenstanders te imponeren en uit hun spel te halen. Het gezang wordt doorgaans begeleid door trommels en door de zogenaamde capo’s die met behulp van megafoons of microfoons aangeven welke liederen gezongen worden. Ze zwepen daarbij de rest van het ultra-vak op, vaak met hun rug naar het veld.

De oudste ultras groepering dateert van 1950. In dat jaar werd in Kroatië Torcida Split opgericht. Deze ultras groepering support de voetbalclub Hajduk Split. De naam Torcida Split is afgeleid van de Braziliaanse fanclubs die zichzelf Torcidas noemen.  

In de jaren ’60 ontstonden veel nieuwe ultras groepen, vooral in Italië. Voor een groot deel had dit te maken met de verlaagde entreeprijzen, waardoor voetbalwedstrijden voor meer mensen toegankelijk werden. De Italiaanse ultras maakten indruk, waardoor in de jaren erna in steeds meer landen ultra groeperingen ontstonden. Ook in Nederland zijn diverse ultra groeperingen actief.

Ultras streven er naar zoveel mogelijk thuis- en uitwedstrijden van hun favoriete voetbalclub bij te wonen. Ze zullen tijdens een wedstrijd altijd staan, ook al heeft het stadion waar ze zijn alleen maar zitplaatsen. Vanzelfsprekend zorgt een beter resultaat voor een betere sfeer, maar ongeacht het resultaat zullen de ultras negentig minuten blijven zingen.

Daarnaast worden door de ultras vaak sfeeracties georganiseerd waarbij choreografie vaak wordt ondersteund met vuurwerk en spandoeken. Dit levert over het algemeen indrukwekkende beelden op.

Niet alleen verbaal, maar ook qua uiterlijk vertoon vallen de ultras op. Ze hebben de nodige, vaak eigen ontwikkelde en geproduceerde, merchandise mee. Hierbij kan je denken aan voetbalsjaals, jassen, t-shirts en vlaggen. Met de opbrengsten van deze merchandise kunnen toekomstige sfeeracties (deels) gefinancierd worden. Maar ook de clubs zelf brengen merchandise uit met daarop de tekst ultras. Reden is dat de clubs een graantje willen meepikken van het feit dat veel supporters zich met de ultras (willen) identificeren. Een mooi voorbeeld hiervan is de PSV ultras merchandise.

Ultras hebben naast liefde voor hun club ook liefde voor het voetbalspel in de puurste vorm. Ze nemen daarom steeds duidelijker een standpunt in tegen het “moderne voetbal” waarbij iedereen verplicht moet zitten met duurdere toegangskaartjes als gevolg. Ook het feit dat wedstrijden op de gekste dagen en de gekste tijdstippen worden gespeeld en waarbij commercie steeds meer de overhand krijgt is de ultras een doorn in het oog. Het voetbal zelf verdwijnt in de ogen van de ultras steeds meer naar de achtergrond. Met spandoeken laten de ultras hun afkeur van het “moderne voetbal” blijken.

Ultras zijn nadrukkelijk en sfeer verhogend aanwezig in de diverse stadions en maken met hun sfeeracties vaak indruk. Omdat de ene ultras groepering niet voor de andere wil onderdoen, worden de sfeeracties steeds imposanter. Het gevaar dat daarbij op de loer ligt, is dat sfeeracties uit de hand lopen, zoals dat ook in de KNVB Bekerfinale van 2014 tussen Ajax en PEC Zwolle het geval was. Er werd zoveel vuurwerk op het veld gegooid, dat de wedstrijd moest worden stilgelegd. Na afloop van de wedstrijd zijn 22 Ajax supporters opgepakt.

In de Nederlandse en internationale pers werd vol afschuw geschreven over de gebeurtenissen in De Kuip, maar bij andere ultras groepen leverde de actie van de Ajax ultras juist veel lof op. Hoe fanatieker en extremer, hoe meer respect ultras afdwingen bij hun “collega’s”.

Doordat ultras steeds fanatieker worden en extremere sfeeracties bedenken, zijn tegenwoordig af en toe onregelmatigheden waar te nemen, zowel in als buiten de stadions. Het creëren van sfeer in het stadion en het massaal steunen van hun club is en blijft voor veel ultras groepen echter de belangrijkste drijfveer. 

Sorteer op
© 2019 - 2020 Fanplaats | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel